Sunday, August 21, 2011

Bunuh Diri


Kerana cinta? kerana masalah kehidupan? ohh.. jangan berfikir secara singkat untuk melarikan diri daripada semua ujian dari Allah. Kita hidup di dunia ni mempunyai tujuan, bukan sekadar hidup sia-sia. Kita lahir dunia dalam keadaan bayi, keluar daripada rahim, menangis, dan tangan akan menggenggam, genggaman itu adalah janji kepada Allah tujuan sebenar di lahirkan.

> Bunuh diri adalah dosa besar, karena adanya ancaman khusus baginya, sebagaimana sabdanya:
Barangsiapa bunuh diri dengan besi, maka di neraka jahanam nanti besi itu selalu di tangannya, ia menusuk-nusukkannya ke perutnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan minum racun, maka di neraka jahanam nanti ia akan terus meminumnya selama-lamanya. Dan barangsiapa bunuh diri dengan menjatuhkan diri dari gunung, maka di neraka jahanam nanti, ia akan menjatuhkan (dirinya) selama-lamanya.” (HR. Muslim, 109)

>Panjang umur dengan amal yang soleh lebih baik bagi seorang mukmin, sebagaimana sabda Nabi –shallallahu alaihi wasallam-:
Sebaik-baik manusia adalah orang yang panjang umurnya dan baik amalnya.” (HR. Ahmad dan Tirmidzy, di shahihkan oleh Albani)
beliau juga bersabda:
Beruntunglah orang yang panjang umurnya dan baik amalnya.“ (HR. Thabrani dan Abu Nu’aim, dishahihkan oleh Albani). sumber

P/S : janganlah kita berfikiran singkat, dan membuat keputusan yang melulu. Kita guna akal sebaiknya, jangan biar kan hati mengawal segala tindakan, maka ia akan mati. Semoga memberi keinsafan... Abu Huzaifah prihatin.

Koleksi Kartun Berzaman

31 comments:

NURFARHANA said...

aduh....nice job bro !! :)klako

fatin syahirah :) said...

haha. apa lah tak silent fon masa nak terjun tu. HAHA

Miz Novexx said...

kelakar tapi dalam masa yang sama ada mesej tersirat ;)

nini syuffina jalil said...

alahhh ! baru nak jadi org first komen :(

haha takpe2 ! nice advice :)

ABU said...

lawak katun kau abu hahahaha
tu la pelik, ada jugak orng yg berfikiran singkat ni..jom KB mall hahahaha

aiEz said...

ikut kata hati mati,ikut nafsu lesu...

*berfikir dgn melihat dgn lebih jauh dr fikir singkat yg hanya nmpak didepan mata...

Faraa Eiman's said...

haha , thumbs up ! ;p

Alya EsprĂ©zzo™ said...

abamm jgn bunuh diri tau!! errr okbai :P

Rtp Farra Arisha said...

terhantuk baru hendak tergadah kan?

no it's wrong wayyy..senang saja allah kasi nyawa, kita pula nak cabut nyawa sendiri..tak ke rugi tu..:)

i took it as note!!

❤ eyeme ❤ said...

wuhuu.. betul sangat. kemah molek doh :D

My Name is Mar said...

Ho-ho-ho!
GOOD Job baiii!

Lea IsNaw! said...

hahahaha
lawak2
sempat pulak die jawab phone eh..
kekekekeke~

alif haris said...

nasihat yg berguna abu :)
gelak2 sambil beri input yg berguna buat semua ^^

alif ismail said...

bagusnya entry abu neh...

tak sia2 pandai lukis doodle..

nak request dodol dari abu 1 bleh??? wat kenangan..huhu...

Miscellaneous Smiles said...

fuyohhh u oxford tuhh

haslinda said...

nice entry... like3x... :)

tia @ Ini Kisah Tia said...

Tia rasa seram je kalau bunuh diri ni .. hmmm , bunuh diri bukan jalan penyelesaian ..

Terbang Bersamaku said...

ade bakat melukis =)

~mmg tak patut bunuh dri,dlm hidup nie kne tabah dan tak mudah putus ase, barulah kejayaan milik t..=)

Ezay Hadry said...

pengajaran banyak :) suke2

luas lagi pintu rahmat dan nikmat Allah di atas dunia ni
memang tak reti bersyukur la sape2 yang bunuh diri ni :(

vampire's lovex said...

terbaik lah abu...

ntah nye,ingat bunuh diri tu selesai kan masalah ke.. mnyusah kan lagi ada la..haihhhh...

mohon like hihi

Azri Fathurrahman said...

stylo gila katon tu . hehe xD

Anif Abdullah| AA said...

memang akal pendek laa sape y buat keputusan mcm tuh..
nice doodle ni.. ^^

Mekz's! said...

isy isy..sian betul dapat Oxford tu! hehe

Aujinz said...

lorrr.. sape suruh tak silentkan henpon.. koh koh koh

chiLleD...!! said...

sadis betol..hehe..tu lah..sebab satu bnda nk bunuh diri.

diya said...

sayangi nyawa anda , itu yg penting. sikit2 bunuh diri . org lain berperang nak hidup.

Shamsuddin Amin said...

lawak la... hahaha
mmg dosa besar tu...
bunuh diri ni adalah satu dri hasutan setan...

sergeant keroro said...

ala, rugi jek dapat masuk oxford. HAHA

blog-tips-kurus said...

jangan bunuh diri kat situ. jenuh nak uruskan mayat nanti.

kiera'sakura said...

menara condong teluk intan ke tue? hihihihi :p

klu hidup hnye untuk dunia mmg singkat la pemikiran,....

ir prof dr alia rosli said...

hhahahahaha, sempat lagi nak jawab panggilan tue

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk.org/ping

Copyright (c) Guitar Burok Since Januari 2011 by Abu Huzaifah