Friday, June 3, 2011

Jika dia isteri orang, jauhilah dia

[Si Penulis Blog belum kahwin].. ini adalah antara pengalaman teman2 ku yang sudah berkahwin, memang selalu terjadi perkara macam ni.. "curang". Masa bercinta dulu memang mandi pun tak basah, tapi bila dah kahwin banyak cabaran dan dugaan yang memerlukan kesabaran dan keimanan untuk tempuhi semuanya.

Kenapa aku letak tajuk " Jika dia isteri orang, jauhilah dia"...??.. untuk mengelak daripada kepincangan rumahtangga orang, untuk mengelak dari isteri orang jatuh hati pada kita.. Sediakan payung sebelum hujan..
memang sekarang ramai wanita bekerjaya, gaji pun melebihi si suami, balik kerja pun lewat, kalau ada O.T takpelah, takut2 melencong ke tempat lain.. janganlah terlalu riak sampai dapur pun tak berasap. Isteri "direct" masuk neraka jika derhaka pada si suami, benda yang tak elok tu jangan lah ikut.. :)

Kepada lelaki ataupun perempuan, jika kekasih lama telah berkahwin, janganlah berhubungan dengannya lagi, elakkan lah, lupakan kenangan cintan cintun anda yang dulu, mulakan hidup baru, biarlah si dia bahagia, jauhilah dia.. untuk kebaikan bersama.....

jika berlaku pergaduhan antara suami isteri, si isteri jangan lah keluar rumah dan meluahkan pada lelaki lain, itu boleh mengundang kemaksiatan.. Tidak elok, dan boleh menjatuhkan maruah sesebuah rumah tangga. Sebaliknya lebih baik terus pergi ke rumah ibu bapa. Merekalah boleh jadi perantaraan.

Elakkan ber"facebook" dan ber"SMS" dengan isteri orang, kau nak kena pukul? haha.. jangan cari nahas, jangan cari masalah..

manusia, menjalinkan hubungan dan cinta, ditentukan oleh yang Maha Esa yang Maha Kuasa , yang mencipta detik-detik indah antara kita, 
hati sedih apabila hari gembira kau tiada di sisi.

P/S : akhir kata, tidak kisahlah si suami mahupun si isteri, ingatlah tanggungjawab masing-masing, alam rumahtangga memang penuh cabaran. Dengan kekuatan iman dan sabar.. anda mampu mengubahnya.. ^_^

18 comments:

nurAMALLINA said...

Ya, masing-masing kena sama beringat. Barulah aman damai. :)

waniey said...
This comment has been removed by the author.
adwafarahin said...

masing2 ada tanggungjawab jd tunaikanlah
jgn nk berlaku curang n jgn jugak nk gatal mengorat bini org

byk lg wanita bujang,n pompuan setia saja pada yg 1

nawal addina said...

haha , nice ! ;)

belum nikah ? err .. bila nak nikah nya ?

ops ! terlari pulak -.- haha

alif haris said...

hurmm ni la masalahye ni .. xde kesetiaan dlm diri pasangan masing2 .. huhu

Rtp Farra Arisha said...

so what can we do. nafsu manusia sememangnya begitu. yang baik kita ambil, yang buruk kita ketepikan and jadikan itu sebagai tauladan dan pengajaran hidup. :)

ps: PEACE!

ABU said...

setuju..btul tu, kalau tahu dia bini orng tak ya la nak usha usha lagi..

dosa je merosakkan rumahtangga orng lain..

amny said...

hahah..lelaki dengan perempuan sama je...xingat ke status sndiri....nak enjoy je tahu..

chemay said...

yuppp..
jangan ngada2 nak ngorat suami atau isteri orang.

Abu Huzaifah said...

nurAMALLINA : yup..btul 2.. :)

Abu Huzaifah said...

adwafarahin : err.. awk tak kwen ag kan.. hikhik.. :)

Abu Huzaifah said...

nawal addina : errr...i2 serah kepadat tkdir..jdoh msti ada.. tp antara cepat ngn lambat je..

Abu Huzaifah said...

alif haris : kprcayaab i2 pnting dlm sesebuah rumahtangga

Abu Huzaifah said...

Rtp Farra Arisha : betul 2..sy sokong.. :)

Abu Huzaifah said...

ABU : betul 2 abu.. kalau dia dah isteri org..adalah lebih baik..jauhi dia..

Abu Huzaifah said...

amny : apabila manusia tidak puas enjoy..mcm 2lah jadinya..

Abu Huzaifah said...

chemay : klu ngorat anak dara orang bleh kan..hehe

vampire's lovex said...

ha'ah kan,dah tahu ex tu dh berkawen,xyah la nak kontek dah..wat pasal je..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk.org/ping

Copyright (c) Guitar Burok Since Januari 2011 by Abu Huzaifah