Monday, June 20, 2011

Jangan Pandang Rendah

Roy (bukan nama sebenar), dahulunya seorang yang tiada apa2 melainkan motosikal buruknya, penampilannya pun buruk, kalau perempuan tengok pun tak ingin... dia ni ada hati pada seorang perempuan yang memiliki raut wajah yang manis, tetapi cintanya di tolak, kerana mungkin kekurangan yang ada pada dirinya, dia pun tidak menyangka perempuan tersebut memaki hamunnya, dan memandang rendah pada dirinya.. lalu ia berkata-kata dalam hati " Aku tidak akan pernah menangis kerana perempuan ini".. semenjak dari kejadian itu.. dirinya begitu bersemangat, dan ingin membuktikan sesuatu yang dia pun boleh berjaya..

Beberapa tahun kemudian......

Oleh kerana tomahan serta kutukan yang dilemparkan pada dirinya,  membuatkan hatinya rasa membuak-buak dan menjadi sebagai pembakar semangat, lalu.. dia telah membuktikan pada semua orang dan pada perempuan yang pandang rendah pada dirinya juga.. yang dia telah pun berjaya dalam hidup, dia kini seorang usahawan yang berjaya.. 

P/S : tidak kira lah lelaki mahupun perempuan, janganlah kita sesekali pandang rendah kekurangan yang ada pada diri seseorang, situasi macam ni pernah terjadi di depan mata aku sendiri... aku kongsi kan kepada korang semua, untuk kita jadi kan pengajaran serta renungan bersama.. =)

22 comments:

adwafarahin said...

x baikla kutuk2 org nnt tuhan bls balik bru tau

kutuk2 die lg, tgk da kaya da pon,kan da rugi :P

||aLeaSaRa|| said...

mmg banyak terjadi!ntahlah tak fhm kenapa ada perempuan yg suka pdg rdh pada lelaki sebegini.Rezeki itu milik Allah dah hak-NYA utk berikan kpd hamba yg terpilih.bumi sentiasa berputar,begitulah juga kitaran khdpn manusia.tak selamanya dia di atas dan tak selamanya dia di bawah.

p/s:jom joget pahang di sini;

http://born2touchurheart.blogspot.com/2011/06/sapa-lelaki-kelahiran-pahangjom.html

sergeant keroro said...

setuju!! masing2 ada kelebihan dan kekurang, saling melengkapi lelaki dan perempuan..

hehe :P

Efa said...

Betul2...semua orang ada kelebihan and kekurangan masing2..buat apa la nak pandang rendah kat orang..

nice entry..suka katum2 tu..hehehe

tia @ Ini Kisah Tia said...

padahnya terlalu memilih .. grr ~~

nurAMALLINA said...

Kena selalu bersyukur dengan apa yg ada... amin :)

ABU said...

wah meningfull betul enty ini..bagus..

Budak Botak said...

He3, betul tue...

Entry terbaru -> Bento Box Yang Kreatif Dan Menarik... (",)

Zulfikar Hazri said...

" awak nanti kalau datang meminang saya wajib satria GTI tau, kalau tak saya taknak kawen dgn awak"

"pergi mampus"

vampire's lovex said...

tak baik wooooo perlekeh orang...org yg kita perlekeh tu la satu masa nanti jadi hebat,pastu banyak tolong kita...

sedar diri..hhe

ghost writer said...

jangan pernah patah semangat..hari ini kalah esok pasti menang.

Fyqa said...

stiap org pasti ada kkurngn & klebihan msing2

eh aku kaya ! xnk aku ke.

kaya attitude

muahahaha

*tetiba

Shamsuddin Amin said...

best...
crita yg ade pengajaran,...^^

NuSaNa NoSa 91 said...

ada 2 msg penting kt sini :

1) jgn pndg rendh kt seseorang krn dia mungkin akan jd lebih baik dr kita..

2) jadikan kritikan dan kutukan tu pembakar semangat utk lebih berjaya.. jgn kecewa sbb tu xbawa apa2 manfaat.. bangkit!! ^_^

Rtp Farra Arisha said...

pepatah melayu ada mengatakan, kerana mulut badan binasa, so jgnlaah sesekali menghina, mencaci seseorang malah sebaliknya akan berlaku pd dr mereka sendiri. see, siapa yg tlh berjaya skrg? roy bukan..

ps: bagus plot cerita ini, byk tauladan, byk pengajaran.

chemay said...

tak baik rendah2 kan orang.
berdosa

ain revival said...

menyesal aku tolak cinta roy dulu..kalau tidak leyh jd isteri jtawan..
=,=

nawal addina said...

hoho , menyesal kemudian tak guna

alif haris said...

aku suke bace entry bro sbb byk kartun n ada nasihat yg nk disampaikan .. best ! keep it up bro :D

Bluewendy said...

btol3!! jgn lah kita memandang rendah terhadap org lain..:)

Mekz's! said...

isy betul betul!! kalau ade yg pandang rendah kate ngn die cmni....."bagus sgt ke awk tuuu nak pandang rendh kt org lain???!" (sarcasm sikit nada tuuu...) hehe...eh gurau tau jgn buat cmni melawak cume....hak hak hak ;p

yura said...

em...harap2 la x jumpe org y mcm ni n jauhkan la aku dr berperasaan mcm 2 amin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk.org/ping

Copyright (c) Guitar Burok Since Januari 2011 by Abu Huzaifah