Saturday, February 4, 2012

Jangan Membazir, Bersyukurlah Hidup Senang


manusia, masih ada yang tidak bersyukur atas rezeki yang dilimpahkan, bersyukurlah atas apa yang kamu ada, jangan jadi tamak haloba, kerana ramai lagi diluar sana yang masih kebulur, bagi mereka sesuap makanan sudah memadai..


Firman Allah SWT maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang yang membazir itu adalah saudara-saudara syaitan, sedangkan syaitan itu pula adalah makhluk yang sangat kufur kepada tuhannya".

Firman Allah SWT lagi yang bermaksud: “Dan sungguh akan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar,” (al-Baqarah: 155).

15 comments:

ABU said...

emm tahu tak pe.. tapi ramai je yg suka membazir..

btw, lama tak singgah blog ni..apa khabar tuan tana..

3no gr33ny said...

kalo beli makanan biarlah pandai bajet takat mna kita nk mkn..nnti terbuang mcm tu je..ksian makanan tu..

t akhirat kita dituntut makanan tu t..huhu..nauzubillah

Lea Isnawi said...

tp dh kenyang macam mana

=.='

Teenager Housemaid said...

kesiannya kanak2 yg kelaparan dan memerlukan makanan itu.. T_T

hassy chan said...

knk2 tuh kne pnykit sbb x ckup mknn.. abis buncit perut dowg huuuu

Bobo said...

betul tu! x elok membazir.. :)

O CIKTEDDY said...

insyaAllah..cik xnk mmbazir..

susulemakmanis said...

kesian kot diorang..syukur kita xmacam mereka..

Yatie Awang said...

Alhamdulillah...kita masih mampu hidup senang

YaYaNsMuM said...

Semua org mampu mengucapkan kalimah alhamdulillah, tapi belum tentu semua org mampu menunjukkan Tanda kita mensyukuri nikmat Allah.
Salam kenal...dtg dr blog BA, :)

Tasha said...

x smpi hati ble x habiskan mknann,cube gak, tak pun pas kat org len...hehe

Liza said...

ramai yg tak bersyukur apa adanya.. i follow`

anamizu kaito said...

kesiannye tgk bdk2 tu :(

chemay said...

bersyukur dengan rezeki.
mesti kita rasa bersalah kalau nak membazir.
:)

HARITH ISKANDAR said...

ssekali trlajak jugak bazir duit&mknan ehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Busuk.org/ping

Copyright (c) Guitar Burok Since Januari 2011 by Abu Huzaifah