Perubahan Zaman

Teknologi, Kemudahan atau Melalaikan


Uiisshh!!! Dasyat, cepat betul rasanya masa berlalu, makin lama makin maju tamadun manusia sekarang. Syarikat2 yang berlumba2 mengeluar kan produk secara berperingkat yang memberi kemudahan dan memberi impak kemajuan kepada umat manusia. Teknologi  makin maju untuk memberi kesenangan kepada manusia. Tetapi kemajuan teknologi juga boleh mengubah tingkah laku manusia, sehingga boleh melalaikan dan taksub kepada teknologi.
Seperti Telefon bimbit sekarang, memang banyak guna nya, sehingga ada yang di salah guna kan. Konon nya untuk kemudahan, tetapi menempah tiket ke neraka. Mengubah kemudahan kepada keburukan. Sedar Atau tidak?...


Berlumba2 Bangunan Pencakar Langit


Setiap negara ingin menunjuk kan kemajuan masing2. Sehingga tidak sedar merosak kan sedikit demi sedikit bumi ini. Berlumba2 membina menara pencakar langit tinggi2 supaya di kenali dunia. Menara petronas dahulu nya sebagai menara tertinggi di dunia. sekarang tidak lagi. Oleh sebab banyak lagi negara sedang membangunkan menara masing2. Menara Petronas sekarang adalah menara berkembar tertinggi di dunia. Bangunan Nakheel Harbour and Tower Dubai menara tertinggi di dunia mencapai ketinggian hampir 1km tinggi.

Perubahan Tanah Suci Mekkah


Kota suci mekkah, bermula awal Ramadhan yang lalu ( 11 Ogos 2010) , Abraj Al Bait-Menara Jam di kota suci Makkah  menjadi  menara jam tertinggi di dunia. Projek yang diilhamkan oleh  Penjaga Dua Masjid Suci, Raja Abdullah bin Abdul Aziz. Perubahan yang ketara bagi kota suci mekkah. Jam raksasa memiliki empat sisi yang bakal di lihat dari setiap penjuru masjidilharam, bersebelahan memiliki komplek yang mengandungi apartment, hotel, pusat persidangan, supermarket dan ada lagi kemudahan lain. Menara ini memberi impak kepada negara barat yang banyak memperlekehkan menara jam tertinggi di dunia. Oleh kerana Arab Saudi ingin menjadikan waktu pada jam itu panduan AST (Arab Standard Time) bagi menggantikan GMT (Greenwich Mean Time) . Masa yang ditetapkan ialah 3 jam mendahului GMT.

 

P/S : jika ada tersalah bahasa serta maklumat, harap di maaf kan, setiap manusia melakukan kesilapan dan tanggungjawab manusia juga untuk memperbetulkan kesilapan itu. ^_^


Comments

Popular Posts